centrale feestdag & huacachina - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tim Peru - WaarBenJij.nu centrale feestdag & huacachina - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tim Peru - WaarBenJij.nu

centrale feestdag & huacachina

Blijf op de hoogte en volg Tim

04 Juli 2016 | Peru, Cuzco

Vrijdag 24 juni, dat centrale feestdag.
De dag waarop niet wordt gewerkt, de dag van de dansers, de dag van de alcohol.
In de ochtend waren we met zijn alle aanwezig op Plaza de Harmas. Hier vond een traditionele ceremonie plaatst waar alle Cuscianen ieder jaar weer naar uitkijken. Vervolgens hervatte het feest zich boven aan de berg. Gelukkig konden wij er het grootste gedeelte per bus heen. Eenmaal boven was het een gigantische drukte. Mensen waren traditioneel aan het koken op hun zelf gefabriceerde oventje en het feest hier kon beginnen. Veel eten, veel liefde, hartelijke mensen en dus veel foto’s (zie facebook). Het leuke aan zo’n feestdag, is dat je er zelf ook aan kan bijdragen. Samen met wat andere Nederlanders kochten we voedsel om het vervolgens uit te delen aan mensen die het minder goed hebben. De waardering is oprecht te zien en zij delen weer onderling. Daar kunnen wij Nederlanders soms nog van leren!

Het moment van de waarheid. Natuurlijk op een traditionele feestdag, vind je over traditioneel voedsel, waaronder Cavia. En ja, ik heb het geproefd. Zou ik het mensen aanraden? Nee….

Aan het einde van de dag, het moment waarop het alcohollevel bij iedereen op goed niveau balanceerde. Vertrok iedereen weer van de berg. De hele middag was het monotone stemgeluid van een oude Peruaan te horen: ‘Mandaria, Mandaria, Mandaria, Juice’. Ik liep naar de man toe, gaf hem één Sol. En heb wat vrienden en mijn ouders uit Nederland de groeten gedaan door de microfoon, uiteraard in het Nederlands. Dit galmde door de luidspreker over het gehele terrein heen. De Peruanen en mijn Nederlandse maatjes hier schoten vol in de lach, de sfeer was fantastisch. Yes! Het was een fantastische dag!

Zaterdagavond veranderde de pret in een iets minder plezante toestand. Na 3 dagen ziek op bed te hebben gelegen ben ik hier toch maar naar een kliniek gegaan, en helaas. Zowel Paracieten die tikkertje speelden in mijn darmen als een infectie (&uitdroging). Een dagje infuus en een week verschillende antibiotica slikken. Balen!
Met een paar liter vocht in mijn lichaam gepompt en de start van de antibiotica, voelde ik me al snel een stuk sterker!

Deze week rustig aan gedaan en het weekend naar Huacachina geweest. Een oase midden in de woenstijn. 16 uur lang in een bus om dit plaatsje te bezoeken, maar het was het waard, de foto’s liegen er niet op. Wat gaaf zeg daar! In de namiddag zijn we mee geweest met een buggytour & kregen we de mogelijkheid tot sandboarden, supervet! Ik zeg. Geslaagd weekend, Check.

Aankomende week zal ik het spectaculaire’ Machu Pichu’ bezoeken. Volgende week start mijn werk in de kliniek. Zin in :-)

  • 05 Juli 2016 - 14:35

    Hanneke:

    He Timmie,
    Gaaf dat je daar van alles beleefd en dat je uitkijkt naar je werk.
    Ben je nog van plan om de alternatieve trail te lopen naar het spectaculaire Machu Pichu.
    Het hele land is indrukweekend en je zal het niet snel vergeten.
    Ga er weer voor nu je weer beter bent enne blijf drinken jongeman. ;) ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Na het aflopen van mijn tijdelijk contract in de gehandicaptenzorg besloten mijn tijd nuttig te besteden. 10 juni 2016 voor 3 maanden naar Peru. Één maand om de Spaanse taal een beetje onder de knie te krijgen en twee maanden om vrijwillig werkzaam te zijn in de zorg.

Actief sinds 14 Juni 2016
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 2634

Voorgaande reizen:

10 Juni 2016 - 23 September 2016

Peru

Landen bezocht: